Home » Reportage
nachtreis van Mohammed

De Nachtreis van Mohammed

Op de 27ste dag van de maand Rajab op de islamitische kalender worden al-Isra en Laylat al-Miraj gevierd. Dit zijn de twee verhalen die samen de nachtelijke reis van Mohammed naar Jeruzalem en naar de hemel beschrijven. Nog steeds is dit een belangrijke onderdeel van de islamitische geloofsleer.

De Nachtreis van Mohammed

Het verhaal beschrijft hoe Mohammed met de aartsengel Djibriel (Gabriël) een reis maakt op Buraq: een wit, vliegend paard. Ze reizen naar Haram esh-Sharif, de Tempelberg in Jeruzalem. Op die berg ontmoet Mohammed de profeten van de Joden, de Christenen en de Moslims, waaronder Ibrahim (Abraham) Isa (Jezus) en Musa (Mozes). Samen bidden ze tot God.

Vervolgens begint het tweede deel van de reis. Vanaf de Tempelberg klimt Mohammed op een ladder via de zeven hemelen naar Allah (God). Onderweg komt hij de verschillende profeten tegen die zich in de verschillende hemelsferen bevinden. Na verschillende openbaringen laat Djibriel Mohammed alleen verder gaan, omdat er nog nooit iemand verder is gegaan dan dat punt. Mohammed gaat verder en staat uiteindelijk dichterbij Allah dan iemand ooit geweest is. Allah draagt Mohammed en zijn volgelingen op om vijftig keer per dag met hem te bidden. Mohammed wil dit accepteren, maar op zijn terugweg haalt de profeet Musa hem over om terug te gaan en om vermindering te vragen. Dit doet Mohammed twee keer, waarna Allah dat aantal bijstelt tot vijf keer per dag.

Grote invloed op de islamitische geloofsleer

Het verhaal van de nachtreis van Mohammed heeft een grote invloed op de vorming van de islam gehad. Het verhaal maakt duidelijk dat Mohammed de belangrijkste profeet van de islam is, maar dat hij in de traditie staat van het jodendom en het christendom. Daarnaast wordt de praktijk van vijf keer per dag bidden hier geïntroduceerd. Nog steeds is dit één van de vijf zuilen van de islam. Op de plek waar Mohammed zijn hemelreis gemaakt zou hebben, is later de Rotskoepelmoskee verrezen. Dit verhaal is ook de reden dat Jeruzalem voor Moslims een heilige stad is.

De viering van de nachtreis

In de nacht van de 27ste Rajab wordt er vaak door Moslims gevast en/of extra tot Allah gebeden. Hoewel het een belangrijke dag is voor de moslims, wordt er in de Koran maar heel kort over gesproken. Er zijn echter meerde Hadith (overleveringen) die het verhaal van Mohammed vertellen. Volgens sommige islamitische stromingen was de nachtreis een visioen van Mohammed en is hij die nacht dus niet echt in Jeruzalem geweest. Andere moslims geloven dat de gebeurtenis in een fysieke vorm heeft plaatsgevonden.

Omdat de moslims bij het bepalen van de feestdagen gebruik maken van een maankalender, verschuift de 27ste Rajab op de Gregoriaanse kalender elke jaar met ongeveer 11 dagen.

Meer over de islamitische feestdagen en gedenkdagen is te vinden in ons dossier

Afbeelding:

  1. Wikimedia Commons: Miraj by Sultan Muhammad, Sultan Mohammad (circa 1541) [Public Domain]

Bronnen:

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Personen: 

Religie: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.